Heenreis Reisbegeleiders Ton en Gerda - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van 2017Marokko2 - WaarBenJij.nu Heenreis Reisbegeleiders Ton en Gerda - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van 2017Marokko2 - WaarBenJij.nu

Heenreis Reisbegeleiders Ton en Gerda

13 Januari 2017 | Spanje, Tarifa

Wellicht is deze aanrijroute voor jullie niet zo interresant, maar wie weet, doen anderen hier weer ideetjes op, vandaar dat we besluiten toch een verslagje te maken.
Een dagje eerder dan gepland, vertrokken we, er was weeralarm in Nederland, er zou sneeuw komen….dus donderdagmiddag 13.30 uur, eind van de straat…..oh, nog wat vergeten….terug…..
Op weg naar de grens, het verkeer zat behoorlijk mee, we leggen 420 km af, en overnachten in het park van Amiens, waar je op het parkeerterrein kunt overnachten.
Tegen bedtijd ging het stormen, takken vielen om de camper heen, af en toe er ook bovenop, maar we sliepen er doorheen en de storm is gaan liggen.

Rond een uur of acht ’s morgens de volgende dag, reden we weer….het heeft wel gevroren, want de straten zijn een beetje glad, maar de doorgaande wegen waren schoon en er werd gestrooid.
Af en toe een pauze houden, en natuurlijk tanken, 1, 23 euro per liter bij de Intermarche.
Na 594 km arriveren we op camping “ Le Clos Orsay” te Orcet, iets voorbij Clermont Ferrand en daar is wifi, dus even alles bijwerken!!

Wakkergeworden op Zaterdagmorgen 14 januari 2017, het heeft gesneeuwd….Rond een uur of 9 vertrokken we door een wit landschap. De doorgaande wegen waren schoon en de dorpsweggetjes werden gestrooid.
Het liep vandaag zeer voorspoedig, de zon scheen steeds meer. Toen we de brug van Millau overwaren, en de cypressen langs de weg zagen staan, hebben we geen sneeuwvlokje meer gezien!
Net over de grens getankt, diesel 1,20 euro per liter. We houden er rekening mee, dat we in Marokko goedkoper uit zijn.
Afgelegd hebben we 465 km, prima weer om te rijden.
We zijn aanbeland op Camping l’Albera te Capmany, net over de Spaanse grens, in de buurt van Figueras. De Hollandse eigenaar en zijn Spaanse vrouw runnen al 16 jaar deze camping.

Na een winderige nacht, en de gebruikelijke opstartklusjes, zien we een dreigende donkere hemel, maar……geen enkel probleem gehad onderweg. We rijden op de tolweg langs de kust op deze zondagmorgen 15 januari 2017, stoppen af en toe voor een bakkie en we bereiken rond 14.00 uur de camping AZAHAR te Benicassim.
Ton besluit om eerst de camper schoon te spuiten en wat te poetsen, dat kan op de wasplaats. De pekel was de afgelopen dagen erg gaan plakken, smerig gewoon.
De schone camper op een plekje gezet, met wat Hollanders gesproken en na de thee, een wandeling over de Boulevard gemaakt, Langs landhuizen en grote tuinen, maar sommigen in verval.
Met de camping is niks mis mee, we hebben een goede plek, morgen weer verder naar de plek in Altea, waar we ruim een week zullen blijven, met meerdere bekenden.

Het was een koud wakkerworden, maar hoe later het werd, hoe beter we ons voelen!
Het was zo’n 220 km langs de kust rijden….onderweg boodschappen gedaan en rond 14.00 uur arriveren we op Camperpark San Antonio in Altea. De zon schijnt lekker, zo’n 18 graden en we hebben onze bekenden begroet en een toast uitgebracht op onze veilige aankomst!! De komende dagen zijn we goed onder de pannen!
We houden nu even vakantie, met af en toe vrienden bezoeken, bijpraten en gezelligheid.
Het is nu donderdagavond 19 januari 2017 en onderhand is er veel gebeurd. Ton en ik zouden ongeveer 10 dagen in Altea blijven, echter de weersomstandigheden en de verwachting voor de komende dagen waren slecht. Dus we zijn 3 dagen op het mooie camperpark gebleven, en leuke dingen gedaan, shoppen, wandelen en geo-cachen, maar het was koud en het stormde, dus we besloten zuidwaarts te gaan, en we staan nu in Balerma, enkele kilometers voorbij Almeria, en daar is de temperatuur aangenaam. Onderweg sneeuw en storm en regen, maar hier is het windstil. We staan op een nieuwe camping en het is hier goed toeven!
Boodschappen doen, wassen draaien en opruimen..... en vooral vandaag heerlijk in het zonnetje kunnen zitten.
Er komen berichten, dat het elders in Spanje chaos is door de sneeuwval, gelukkig hebben wij hier geen last meer van!
Maar …aan alles komt een eind… we krijgen goede berichten van een ex-collega, dat het in Motril heerlijk toeven is, dus vandaag hebben we 74 km gereden, boodschappen gedaan en neergestreken op Camping Playa Granada. De zon scheen uitbundig, en we hebben heerlijk bijgepraat met onze buren, al jaren niet meer gezien!!
Zoals het nu gaat, staan we hier nog wel een weekje….!
De boulevard nodigt uit om grote stukken te wandelen, het strand is verlaten, maar de temperatuur is rond de 20 graden.Het is nu vrijdagavond 27 januari en het heeft de hele nacht en ochtend geregend, dus toen ’s middags de zon ging schijnen, hup, snel naar buiten, lekker uitwaaien op het strand!! Een rondje rond de golfbaan gelopen en terug over het strand, met de forse wind in de rug, dat was niet zo inspannend!
Aangestoken door liefhebbers van Geocaching, en een doel hebbende om te wandelen, leggen we hier heel wat kilometers wandelend af….heerlijk weer, 18 graden en een zonnetje…prima om te doen!! En je komt onderweg vanalles tegen!!
We hebben ook voor ons iets nieuws mogen meemaken……’s middags om een uur of 2 op een terrasje gaan zitten, een frisdrankje of biertje bestellen en dan krijg je gratis een bordje tapas, die je zelf mag aanwijzen, erbij!! En denk nu maar niet, dat het drankje duur is……euro 2,10 betaalden we voor het colaatje…..ongekend!! weer wat nieuws meegemaakt! En lekker!
Op deze zondagmiddag 5 februari 2017 staan we met de camper in Granada, camping Reina Isabel, in afwachting voor dinsdag, ons bezoek aan het Alhambra…..lang naar uitgekeken, en als dat voorbij is gaan we naar Tarifa, even een andere camping en op bezoek bij vrienden. Eerst nog een dagje naar de mooie stad Granada, met de streekbus, die voor de camping haltes heeft.
Wat een bijzondere stad is Granada, met de Moorse invloeden, en waar je je bijna al in Marokko waant!
Dinsdag 7 februari 2017 hebben we, met via internet gereserveerde tickets, een bezoek gebracht aan het mooie, geweldige Alhambra, en natuurlijk het bijzondere Nasri-paleizencomplex.
In de loop van de middag reden we bijna 300 km naar Tarifa, waar we 2 nachten op camping Valdevaqueros zullen doorbrengen. Gezellig met onze vrienden vertoeven en we zullen gaan wandelen. Wat een heerlijk weer, ’s nachts nog koud, maar de zon laat zich goed gelden!
Vandaag donderdag 9 februari zijn we gearriveerd op de startcamping Rio Jara in Tarifa, onze startcamping, waar John en Ans al een paar dagen staan. Na ons geinstalleerd te hebben, en met verschillende bekende mensen gesproken te hebben, komen ook Gerard en Betsy aan rijden. Dus de stand is nu: 3 equipes !
Het waait behoorlijk, we zaten tot half 7 buiten, maar de avonden en nachten blijven koud.
Vanmorgen met Gerard en Betsy gaan lopen naar het kantoor van FRS, de maatschappij, die ons naar Marokko overvaart. Daar de tickets laten uitprinten en gecontroleerd, prima in orde, in een restaurant koffie met geroosterd brood en jam en kaas gegeten.
Daarna hebben we de terugtocht aanvaard. Het druppelde gestaag, maar dat mag de pret niet drukken.
Dus we hebben de tickets voor dinsdag 14 feb om 12 uur…….
Bij aankomst op de camping zijn er 2 campers bijgekomen, Harry en Truus en Peter en Jacky zijn hier goed aangekomen. Dus totaal nu 5 campers.
Vanavond 11 feb geteld, wij zijn nu met 10 campers van de groep op de camping. Vandaag arriveerden:Wim en Sjan, Jacques en Matty, John en Corrie,Ton en Dymphi en Klaas en Nies..
Leuk om met deze reisgenoten, al gesprekjes te hebben en over hun ervaringen te horen!
Vandaag Zondag 12 februari…..wat een regen vandaag! Wandelingen werden eerder afgebroken, de nieuwkomers hebben geen goede aankomst, snel een welkom met natte handen, en kachel aan en binnenblijven!
Vandaag arriveerden Leo en Els, Arie en Marja, Frans en Ria en Henk en Tonny…..
Nu nog 6 campers te gaan…hopelijk morgen droog weer!

• 13 Januari 2017 - 20:33

Ton Vermelis -20-:

Whoppa, toch bijna 600 km op een dag; dat is niet niks. Amiens is een goede aanrader maar daarna is ons plan wat meer via de kustlijn naar het zuiden te gaan ongeveer via Bordeaux en dan bij Bayonne de grens over. Geniet van jullie reis en erg leuk dit alles van jullie te horen.

• 13 Januari 2017 - 20:37

Klopt Ton Vermelis,
    Maar wij gaan eerst nog even naar de Spaanse kust, vakantie houden, en we nemen de tijd om nu eindelijk eens het Alhambra te bezoeken, we hebben al geboekt.

• 13 Januari 2017 - 21:45

Klaas En Nies :

We blijven jullie volgen
    We vinden het wel intressand

• 15 Januari 2017 - 09:41

Ank Lelieveld:

Fijne vakantie Ton en Gerda heerlijk genieten en een fijne reis tot mails !
    Hier alles oke ,ben weer thuis nu oefenen !
    Groetjes Rene Ank

• 20 Januari 2017 - 21:22

Regina:

Hallo Ger en Ton,
    Niu het eerste verslag weer gelezen en de winter zat tot op almeria wel op de hielen he? Wij zijn afgelopen mei ook op vakantie in almeria geweest prachtige omgeving. Zijn er dan nog bekende daar in deze omgeving? In ieder geval veel plezier en de groetjes weer
    Jan en Regina

• 29 Januari 2017 - 18:02

Jan En Sytske:

Hallo Gerda en Ton,

Fijn om even een verslag te lezen. We hebben wel aan jullie gedacht met dat slechte weer in Spanje.
    Wij vertrekken komende zaterdag 4 februari maar reizen via Burgos en verblijven dan nog even aan de zuidkust, voordat we afreizen naar Terifa . Nog een prettige voortzetting en tot ziens in Terifa!

Groetjes van Jan en Sytske .

• 29 Januari 2017 - 23:40

Otto En Inez:

Hallo Ton en Gerda,
    Heel leuk om het verslag van jullie reis al te lezen.
    Het ziet er veelbelovend uit.
    We hopen donderdag 2/2 ook te vertrekken richting Tarifa.

Met vriendelijke groet, Otto en Inez Campo

• 03 Februari 2017 - 11:27

Hans And Coby Bleys:

Wel wat een goed idee om eventjes vakantie te houden in zuid spanje. Hier hebben we de ene hittegolf na de andere, Overdag rond de 35gr.C and 'snachts in de 20gr. We hebben een nacht gehad dat we met
    32gr. naar bed gingen en weer opstonden met 32gr. Nog nooit zo veel hitte meegamaakt. We hebben nu aircondition bested, maar er is een grote vraag en we moeten geduld hebben. Dit weekeinde rond de 37gr.Maak je borstje maar nat. Veel plezier en veilige reis. Veel liefs en Gods Zegen. Hans en Coby.

• 05 Februari 2017 - 07:09

Nico En Joke:

Hoi Ton & Gerda,

Nou jullie hebben alweer heel wat km's afgelegd en mooi het lelijke steeds te vlug af!
    Geniet van de zon en je vakantie want straks moeten jullie weer vader en moedertje spelen
    maar je kunt onderhand Marokko wel dromen denk. 'n Mooie reis hoor en veel plezier.
    Lieve groetjes, Nico en Joke