Woensdag 22 februari 2017 - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van 2017Marokko2 - WaarBenJij.nu Woensdag 22 februari 2017 - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van 2017Marokko2 - WaarBenJij.nu

Woensdag 22 februari 2017

22 Februari 2017 | Marokko, Mohammedia

Beetje vroeg, maar wel met een verklaring waarom, lopen we naar de bus, die vastzat in het verkeer….maar, gelukkig, hij komt eraan!
Over de snelweg, naar Casablanca…..ging goed, af en toe stroopte het verkeer, maar o jee, in Casablanca zelf was het andere koek.
We hadden gelukkig dezelfde rustige chauffeur als gisteren, maar het verkeer krioelde om ons heen! Wat een chaos……ons doel was vóór 10.00 uur de tickets voor de groep gekocht te hebben, dan is het rustiger en met de duitstalige Marokkaan als gids, is het niet zo hectisch als de Engelstalige gids, die wil iedereen!
De gids leidde ons rond door de gigantische Moskee, eerst de schoenen uit, in de plastic zak, de lopers zijn aangenaam om op te lopen, maar het marmer is koud!
Schoenen aan, en we gaan naar beneden, de wasbekkens, waar ritueel gereinigd wordt, vóór het gebed vrijdags, mannen en vrouwen gescheiden, en zo zoetjes aan werden we naar buiten geleid. Mooi om dit gezien te hebben, ook al zijn hier vele levens aan opgeofferd, en de bevolking voor de kosten krom heeft gelegen.
Een fotoshoot van de Hassan II moskee, vanaf het uitzichtpunt… en daarna naar Boulevard Corniche, waar de groep een uurtje konden wandelen of op een terrasje konden plaatsnemen.
Weer terug in de bus, de chauffeur vond het leuk om ons een christelijke kerk in Casablanca te laten zien… ja hoor, dat willen we wel zien onderweg, en ook nog het Mohammed V- plein, sjonge, wel heel bijzonder allemaal! Wie verwacht nu een katholieke kerk midden in Casablanca, compleet met Maria-grot??
We komen veilig weer terug in Mohammedia, bedanken we de chauffeur en zijn bijrijder en op de camping schijnt de zon, stoeltjes buiten en genieten.
Om 16.00 uur houden we Happy Hour en Gerda vertelt de belangrijke zaken, en daarna lekker kletsen en genieten van een hapje en een drankje…
Toen de zon verdween en de laatste liedjes zijn gezongen, ruimen we op en gaan de campers opzoeken, etenstijd!
Morgen naar El Jadida, met de Portugese vesting…..en ook nog een rustdag!

• 23 Februari 2017 - 03:45

André Van Zanten:

Ton ,heb je mijn schoonfamilie nog gedag gezegd in Casablanca. Het brood(gobs) is hier veel duurder Ben je nu als bijbaan/snabbel de warme bakker voor het gezelschap gebleven?
    Behouden reis, groet, André.

• 25 Februari 2017 - 10:46

Mart En Fia:

Het ziet er heel gezellig uit! Wat leuk om zoveel te zien en de mensen te ontmoeten,super.
    Geniet met volle teugen van de mooie schepping.

Verslag uit: Marokko, Mohammedia

Marokko 2017

1 Aanvang reis in Tarifa (Spanje), welkomstdiner
2 Overtocht van 1,5 uur van Algeciras naar >Tanger-Med, Marokko > Cap Spartel
3 > We rijden langs de Atlantische kust naar het vissersplaatsje Moulay-Bousselham
4 Moulay-Bousselham
5 > Moulay Idriss mogelijkheid voor bezoek aan oude Romeinse stad Volubilis
6 Moulay Idriss, busexcursie naar de koningsstad Meknes, lunch
7 Moulay Idriss, bezoek Moulay Idriss
8 > Mohammedia
9 Mohammedia, busexcursie koningsstad Rabat, lunch
10 Mohammedia, busexcursie Casablanca naar Hassan II moskee. Dit is de mooiste en grootste moskee van Marokko
11 > El Jadida
12 El Jadida
13 > Safi
14 Safi, mogelijkheid de keramiekstad Safi te bezoeken
15 > Marrakech
16 Marrakech, busexcursie koningsstad Marrakech, bezoek aan de Jardin Majorelle, Saaidische graven en het Bahia paleis
17 Marrakech, diner bij het Djema El Fna plein, afgesloten met een wandeling over het Djema El Fna plein bij nacht
18 > Taliouine, via de Tiz’n Test pas
19 Taliouine rustdag
20 > Tafraoute 21 Tafraoute, excursie 4x4 WD, door de Ait Mansour kloof, lunch
22 > Sidi Ifni
23 Sidi Ifni, rustdag
24 > Sidi Ouassay
25 Sidi Ouassay, facultatieve excursie vogelreservaat Parc National de Sousse-Massa
26 > Agadir, Aghroud
27 Agadir, Aghroud, stadsexcursie Agadir
28 > Ida Ougourd, Essaouira, camping Le Calme, diner
29 Ida Ougourd, Essaouira, busexcursie vissersplaats Essaouira 30 > Marrakech
31 > Door de Hoge Atlas naar Ait Benhaddou via de Tiz’n Tichka pas
32 Ait Benhaddou, excursie leemdorp, diner
33 > Door de woestijn naar Zagora, mogelijk onderweg bezoek aan de filmstudio’s van Ouarzazate
34-35 Zagora, facultatieve 2-daagse excursie naar de woestijn 36 > Skoura
37 Skoura, excursie kasbah en oase