Zaterdag 25 februari 2017 - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van 2017Marokko2 - WaarBenJij.nu Zaterdag 25 februari 2017 - Reisverslag uit Oualidia, Marokko van 2017Marokko2 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 25 februari 2017

26 Februari 2017 | Marokko, Oualidia

Vanmorgen wakker geworden van het ochtendgebed….dat is in alle dorpen en steden het gebruik. Vijf ( heilig getal) keer per dag wordt hier door de moslims gebeden en de Imam galmt door de luidspeakers aan de moskee. Bij zonsopkomst het eerste gebed.
We wennen eraan…..Soms is de camping midden in de stad, en dan hoor je van allerlei kanten verschillende gebeden door elkaar. Ligt de camping ver in de natuur, dan hoor je niets.
Ton en Gerda verlaten als eerste de camping, want we rijden naar een overnachtingsplaats, die ook voor ons een nieuwe onbekende plek is, we wilden eerst naar Safi, maar door omstandigheden wijken we uit naar de plaats Oualidia, een bewaakte camperplaats voor ruim 120 campers. Er zijn plaatsen voor ons gereserveerd, met een stenen ondergrond, prima plek en met een vriendelijk sfeertje…….
Na aankomst konden de reisgenoten deze badplaats bekijken, en op afstand het zomerverblijf van de koning, met de wacht ervoor. Onderweg hier naar toe, kwamen we bloemkolen en groene kolen op kratten langs de weg te koop. Menigeen koopt groenten bij deze verkopers, ook al krijg je veel te veel, voor die paar Dirham……
Sjan maakt Bloemkoolsoep en deelt deze uit aan menige reisgenoot!
Vissertjes willen hun vangst kwijt, en nog meer van die verkopers met van alles te koop. De beheerders, drie in getal, stellen zich voor. Twee van hen waken vannacht over ons allen.
Maar eerst nog heeft de vrouw en moeder van Abdelkarim, een van de beheerders, op onze bestelling, nog de nodige Tajines voor 2 personen met Couscous en Kefta klaargemaakt, deze schotels werden gebracht in een autootje om 19.00 uur.
Het was leuk om dit te zien en lekker om op te eten!
Ondertussen nog een urenlange reparatie aan een dynamo, met gezamelijke inspanning……gelukkig, hij doet het weer.
In ons vak met onze groep campers staat ook een camper met een Marokkaans gezin, die hun buren op de thee vragen, hele leuke dingen om mee te maken.
Morgen rijden we via Safi, met of zonder bezoek aan de Potterie, naar het bruisende Marrakech, waar we 4 dagen verblijven.

Verslag uit: Marokko, Oualidia

Marokko 2017

1 Aanvang reis in Tarifa (Spanje), welkomstdiner
2 Overtocht van 1,5 uur van Algeciras naar >Tanger-Med, Marokko > Cap Spartel
3 > We rijden langs de Atlantische kust naar het vissersplaatsje Moulay-Bousselham
4 Moulay-Bousselham
5 > Moulay Idriss mogelijkheid voor bezoek aan oude Romeinse stad Volubilis
6 Moulay Idriss, busexcursie naar de koningsstad Meknes, lunch
7 Moulay Idriss, bezoek Moulay Idriss
8 > Mohammedia
9 Mohammedia, busexcursie koningsstad Rabat, lunch
10 Mohammedia, busexcursie Casablanca naar Hassan II moskee. Dit is de mooiste en grootste moskee van Marokko
11 > El Jadida
12 El Jadida
13 > Safi
14 Safi, mogelijkheid de keramiekstad Safi te bezoeken
15 > Marrakech
16 Marrakech, busexcursie koningsstad Marrakech, bezoek aan de Jardin Majorelle, Saaidische graven en het Bahia paleis
17 Marrakech, diner bij het Djema El Fna plein, afgesloten met een wandeling over het Djema El Fna plein bij nacht
18 > Taliouine, via de Tiz’n Test pas
19 Taliouine rustdag
20 > Tafraoute 21 Tafraoute, excursie 4x4 WD, door de Ait Mansour kloof, lunch
22 > Sidi Ifni
23 Sidi Ifni, rustdag
24 > Sidi Ouassay
25 Sidi Ouassay, facultatieve excursie vogelreservaat Parc National de Sousse-Massa
26 > Agadir, Aghroud
27 Agadir, Aghroud, stadsexcursie Agadir
28 > Ida Ougourd, Essaouira, camping Le Calme, diner
29 Ida Ougourd, Essaouira, busexcursie vissersplaats Essaouira 30 > Marrakech
31 > Door de Hoge Atlas naar Ait Benhaddou via de Tiz’n Tichka pas
32 Ait Benhaddou, excursie leemdorp, diner
33 > Door de woestijn naar Zagora, mogelijk onderweg bezoek aan de filmstudio’s van Ouarzazate
34-35 Zagora, facultatieve 2-daagse excursie naar de woestijn 36 > Skoura
37 Skoura, excursie kasbah en oase